حتما می دانید که میزان عمق تا چه حدی می تواند بر تصویر کلی گرفته شده از صحنه تاثیر گذار باشد. ممکن است هنگامی که در حال تصویر برداری از صحنه ای هستید، ناخواسته و بدون دقت و توجه تاثیراتی را روی عمق تصویر اعمال کنید. مثلا هنگامی که فاصله هدف مورد نظر خود و دوربین را کم می کنید یا بر روی بخش مورد نظر خود در تصویر فوکوس یا زوم می کنید، و یا حتی وقتی دریچه عدسی را باز و بسته می کنید ممکن است بدون اینکه بخواهید عمق میدان تصویر را نیز تغییر دهید. تغییر عمق در گرفتن نماهای نزدیک به دوربین بیشتر محسوس می شود. در تعیین عمق میدان فرمول تقریبی این است که یک سوم آن جلوی فاصله فوکوس شده و دو سوم دیگر در پشت این سطح قرار بگیرد. هر چه درجه بندی دیافراگم کوچکتر باشد عمق میدان بیشتر خواهد بود.

 

عمق میدان- عکاسی-تصویربرداری-فوکوس

 

تاثیر گذاری شدت نور در عمق میدان

اثر شدت نور بر عمق میدا بدین گونه است که هر چه دیافراگم دریچه عدسی بسته تر باشد (مثلا 5.6 تا 8) عدسی بهترین کاراریی را خواهد داشت. پس اگر می خواهیم عمق میدان را کمتر کنیم راحت ترین کار این است که دیافراگم دریچه عدسی را ببندیم و کوچکتر کنیم (مثلا 16)، البته این میزان از بسته بودن دریچه عدسی برای نوری که معمولا در صحنه ها وجود دارد مناسب نیست و عملا نمی توان با این میزان نور تصویر خوبی را گرفت. قطعا کیفیت تصویر گرفته شده پایین می آید.

فرض کنید در زیر آفتاب شدید می‌خواهیم از جسمی عکسبردای کنیم، و فضای اطراف سوژه پر از عناصر دیدگانی است، و در صورت ثبت واضح آن‌ها بر روی فیلم، تصویر سوژه مورد نظر ما در آن میان به چشم نیامده و منظور ما پنهان خواهد بود. در این صورت چاره‌ای جز باز کردن دیافراگم به منظور کاهش عمق میدان نداریم؛ ولی نور موجود صحنه حتی با سرعت شاتر ۲۰۰۰/۱ ثانیه نیز برای ثبت یک اکسپوز کم عمق زیاد بوده و این کار غیرقابل انجام است. در این حالت ما راهی جز کاهش نور ورودی نداریم. این کار در هر نوع فیلم و اسلاید با فیلترهای (ND (Neutral Density امکان‌پذیر می‌باشد. فیلترهای ND فیلترهای خاکستری رنگی هستند که جز کاهش نور ورودی هیچ تأثیری بر تنالیته رنگ‌ها ندارند. wikipedia

 

چگونگی ایجاد تغییر در عمق میدان

می توان برای داشتن حداکثر عمق میدان برخی از اشیا در صحنه را با نور شدید روشن کرد، مثل سکه ها، مجسمه ها، و ماشین آلات. اما این روش معایبی دارد. زیرا نور ایجاد شده در این حالت بسیار شدید و داغ است و ممکن است برای اشیا ظریف صحنه مثل گیاهان و انسانها مضر باشد. برای کاهش عمق میدان به ویژه زمانی که نور کم است می توان دریچه عدسی را تا انتها باز کرد. این حالت نیز معایبی دارد، مثلا با این کار ممکن است نقص های اپتیک مثل فلر و اشکالات عدسی مشخص شده و این عمل منجر به پایین آمدن وضوح تصویر شود. همچنین برای افزایش نوردهی می توان از صافی چگالی خنثی استفاده کرد. این صافی ها برای شدت های مختلف از نور قابل استفاده هستند. اما دقت داشته باشید که اگر کیفیت صافی مطلوب نباشد ممکن است کیفیت کار شما در فیلم برداری افت کند.

عمق میدان- عکاسی-تصویربرداری-فوکوس

راهکارهایی برای تنظیم عمق میدان

دانستن برخی موارد برای تنظیم این مبحث مهم بسیار ضروری است که هر کسی به عنوان یک فیلم بردار باید با برخی نکات آن آشنایی داشته باشد. مثلا باید بدانید که اگر تصویر را به جلو زوم کنید عمق میدان کاهش خواهد یافت. همچنین باید بدانید وقتی کسی یا چیزی به دوربین نزدیک تر می شود، کنترل فوکوس و فاصله کانونی به چه نحوی تغییر می کنند و تصویر بردار برای اصلاح این حالت چه کار باید انجام دهد و آن را چگونه تغییر دهد تا تصویر مطلوبی ضبط شود. وقتی فاصله کانونی تصویر بلند است یعنی زوم به جلو و زاویه دید باریک اعمال شده است، با نگاهی به تصویر خواهید دید که تا چه میزان می توان عمق میدان را کاهش داد. لازم است بدانید که اگر در حین حرکت دوربین به یکباره زوم کنید فوکوس کردن تصویر بسیار مشکل خواهد بود. عمل فوکوس زمانی ساده خواهد بود که از عدسی با فاصله کانونی کوتاه استفاده شود، یعنی عدسی با زوم عقب و زاویه باز. در این حالت چون میدان عمق به شدت افزایش می یابد دیگر نیازی نیست تا وضوح تصویر را مدام اصلاح کنید. البته در چنین تصویری تمامی اشیا خیلی دور به نظر خواهند رسید و همچنین حرکت رو به جلو دوریبین ممکن است تصویری بی کیفیت را حاصل شود.

همانطور که دیدیم، عمق میدان یکی از اصولی است که در وضوح و کیفیت تصویر نقش دارد. امیدواریم این اطلاعاتی که در سایت رسانه فارسی در اختیار شما گذاشتیم به اطلاعات شما افزوده و دید وسیع تری نسبت به مسائل و فنون تصویر برداری به شما بخشیده باشد.