نمای نامناسب در تصویربرداری فقط توسط افراد ناشی و بی تجربه ایجاد نمی شود. بلکه این نوع نما ها همواره در تلویزیون و برنامه های حرفه ای قابل مشاهده می باشد. دلایل پدیدآیی این نوع نمای مشکل ساز  مختلف است که در این بخش از سایت رسانه فارسی قصد داریم به برخی از آنها بپردازیم.

  1. مثلا زمانی که هدف مورد نظر ما تصویر نا واضح است. ممکن است زاویه و فاصله دوربین از هدف به گونه ای باشد که نتواند آن را به طور شفاف و واضح نشان دهد. مثل زمانی که نمای گرفته شده زیادی نزدیک یا زیادی دور است. به عنوان مثال، فرض کنید در برنامه آشپزی آشپز به بخشی از مواد غذایی اشاره می کند اما تصویر گرفته شده از دور می باشد.
  2. دومین مورد زمانی است که هدف مورد نظر در تصویر دیده نمی شود. مثلا زمانی که فردی در حال حرف زدن در مورد چیزی است اما تصویر آن را نشان نمی دهد.
  3. هنگامی که ترکیب بندی ضعیف باشد ممکن است باعث ضود تا توجه بیننده به موضوعی نا درست جلب شود و به جای هدف اصلی به آن دقت کند.
  4. اگر نمای گرفته شده بیش از اندازه نمایشی و تصنعی باشد و از جلوه های بصری مناسب در آن استفاده نشود نیز هدف از تصویر برداری به درستی محقق نخواهد شد.

نما یا پلان یا شات از نظر فنی عبارت است از تصویر یا تصاویری که در یک زمان ممتد کار دوربین یعنی از زمان به کار افتادن دوربین تا متوقف شدن آن روی نوار فیلم ثبت شود. ریشه‌شناسی واژه شات به روزهای اولیه تولید فیلم با دوربین هندلی دستی بازمی‌گردد. این دوربین قدیمی عملکردی شبیه به مسلسل‌های هندلی زمان خود داشت که با چرخاندن دستگیره یا هندل شلیک می‌کرد. به همین دلیل این کار (فیلمبرداری) به shooting یعنی شلیک و هر نما به shot یعنی گلوله معروف شد. wikipedia

نمای نامناسب با دوربین استیلیزه

نور پردازی نیز در ایجاد نمای نامناسب در تصویربرداری اثر عمده ای دارد. اگر نور بیش از اندازه ای در صحنه داشته باشید، موجب خواهید شد تا تصویرتان بی روح و بی هدف شود. بنابراین باید هم به میزان نور صحنه خود و زاویه دوربین در فیلمبرداری از هدف توجه داشته باشید. همچنین ممکن است برای سادگی کار خود از یک سری الگوهای از پیش طراحی شده برای فیلم برداری از صحنه استفاده کنید. این کار می تواند منجر به خستگی و بی حوصلگی بیننده شود. دقت داشته باشید که یک نمای مناسب نباید توجه بیننده را بر روی کی موضوع بی اهمیت جلب کند و نباید بر روی چیزی بی دلیل تاکید داشته باشد. از هر نمایی باید موقعیت و شرایط مناسب استفاده شود. درست است که نمای سر بالا می تواند گوینده را جذاب و با ابهت نشان دهد، اما اگر گوینده یک مجری هواشناسی باشد این کار توجیحی ندارد و فقط منجر به سردرگمی مخاطب می شود.

این را هم بخوانید:
برسی روش ترکیب بندی تصویر در تصویربرداری

 

مستند,ساخت مستند,آموزش فیلم سازی,فیلمبرداری,

ما در پست برسی انواع نما در تصویربرداری به گزینه هایی همچون نمای دور Long shot و نمای متوسط Medium Shot و نمای نزدیک Close shot پرداخته ایم که امیدواریم در انتخاب نمای مناسب به شما کمک کند

نمای نامناسب در تصویربرداری و رفتار تردید آمیز

یکی دیگر از رفتارهای نامناسب نمایی است که ترکیب بندی معنی دار داشته باشد. در این نما از یک شی در پیش زمینه استفاده می شود که تمام توجه بیننده را به خود جلب می کند، اما در واقع بیخودی بر نما مسلط شده و اهمیت خاصی ندارد. برای جلوگیری از این کار لازم است تا تصویربردار و کارگردان با یکدیگر مشورت کرده و با بررسی عواقب کار دست به ترکیب بندی در نما بزنند. اگر گارگردان بیش از اندازه بی تجربه بود، فیلم بردار می تواند نظر خود را اعمال کند و اجازه ندهد کارگردان بر نمایی نادرست اصرار ورزد. قطعا در چنین شرایطی مسئولیت نیز بر عهده تصویر بردار خواهد بود.

 

 نمای مشکل ساز و عوامل دخیل در آن

نمای مشکل ساز می تواند باعث دردسر تصویر برداران شود. همانطور که از اسمش پیداست، این گونه نما ها مشکلات زیادی داشته و باعث از بین رفتن جذابیت کار شما خواهند شد. عوامل زیادی در این نماها دخیل می باشند که می توانند منجر به ایجاد نمایی غیر حرفه ای و نازیبا شوندو بنابراین لازم است هر فیلم برداری تک تک این عوامل را شناخته و از تاثیر آنها بر روی تصویر گرفته شده مطلع باشند. از این رو در این بخش از سایت رسانه فارسی به بررسی این عوامل و نحوه اثر گذاری آنها می پردازیم. امیدواریم که مطالب ارائه شده مفید واقع شوند.

نمای نامناسب,تصویربرداری,آموزش فیلمبرداری,نمای مشکل دار

تاثیر شکل نامناسب در نمای مشکل ساز

یکی از عوامل دخیل در نمای مشکل ساز شکل نامناسب اشیا و عدم تناسب و هماهنگی آن با تصویر گرفته شده توسط دوربین می باشد. اجازه دهید این گونه توضیح دهیم که مثلا بخواهیم با دوربینی که در حالت افقی و با ابعاد سه در چهار تصویر می گیرد بخواهیم شی ای بلند و دراز را تصویر برداری کنیم. وع به وجود آمده را در ذهن خود تصور کنید. ممکن است بذای حل مشکل تصمیم بگیرید نمایی دور و کلی از شی بگیرید، اما اگر بخواهید جزئیات آن را نشان دهید چه؟ در این صورت با زوم کردن بر روی آن ممکن است شی به صورت واحد برای بیننده قابل درک نباشد. نمی توان نیز از شی دور شد، زیرا ممکن است با این کار برخی اشیا در پیرامون وارد قاب شده و نما را خراب کنند. با عدم رعایت فواصل، ممکن است شی کوچک در پیش زمینه هدف اصلی را رد صحنه پوشش دهد و از دیده شدن آن جلوگیری کند. در یک نما با زاویه باز هدف تصویر برداری از فاصله ای معقول قابل مشاهده است، اما ممکن است این نما منجر به تغییر در اندازه و شکل هدف شده و تصور نادرستی را در ذهن بیننده ایجاد کند. مثلا تصویر برداری از یک برج را با زاویه سر بالا فرض کنید. ممکن است این تصویر از نظر بصری زیبا باشد، اما نمی تواند اطلاعات ساختاری درستی را ارائه کند. اگر ابعاد هدف مورد نظر شما در فیلم برداری بزرگ است می تواند نما را ابتدا به صورت عمومی و از دور شروع کنید و سپس کم کم به آن نزدیک شده و اطلاعات مورد نظر خود را به آرامی به خورد مخاطب دهید.

این را هم بخوانید:
تکنیک فیلمبرداری با استفاده از دوربین روی دست

نمای نامناسب,تصویربرداری,آموزش فیلمبرداری,نمای مشکل دار

تاثیر هدف های پراکنده در تصویر در نمای مشکل ساز

در نمای مشکل ساز ممکن است هدف مورد نظر شما برای تصویر برداری در بخش های مختلف پراکنده و پخش باشند. در این حالت نمای شما با مشکل روبرو خواهد شد. برای مثال اگر دو نفر در یک میز دراز هر کدام در یک سمت میز نشسته باشند. در این صورت نمی توانید از نمای چرخش افقی به طور مکرر استفاده کنید. وقتی فضای بین دو شخص خالی است اصلا نباید بین آنها چرخش افقی داشته باشید، این کار خیلی غیر هنرمندانه است. برای بهتر شدن شرایط می توانید از نمای زائیه دار در هر دو طرف میز بهره ببرید. یا می توانید از نمای دور فیلم گرفته و بین از برش های نمای نزدیک استفاده کنید. در ادامه بررسی انواع نمای مشکل ساز و نمای نامناسب در تصویربرداری، به مسئله استفاده نادرست از نور و اشکالات آن خواهیم پرداخت.

عکاسی,تصویرربرداری,نور در عکاسی,نمای نامناسب,انتخاب نما در عکاسی

تاثیر تصویربرداری رو به چراغ در نمای مشکل ساز

یکی از عوامل دخیل در به وجود آمدن نمای مشکل ساز نور صحنه است. برای اجتناب از این کار بهتر است هیچگاه رو به چراغ تصویر برداری نکنید. این کار علاوه بر ایجاد مشکلاتی در تصویر حتی می تواند منجر به سوختن لامپ تصویر شود. تابش نور مستقیم به داخل عدسی کیفیت تصویر گرفته شده را پایین آورده و مانع نوردهی مناسب می شود. اگر به ناچار مجبور به فیلم برداری رو به نور شدید حتما سایه بان دوربین را استفاده کنید تا مبادا دوربینتان آسیب ببیند.

در این پست به بررسی انواع نمای مشکل ساز و نمای نامناسب در تصویربرداری پرداختیم که امیدواریم مفید بوده باشد.