نماهای سر پایین به چه نماهایی گفته می شود؟

در نماهای سر پایین در واقع تصویر از بالا گرفته می شود، یعنی دوربین از روی اشیا و افراد در صحنه تصویر می گیرد. اما خب باید دقت داشت که گرفتن چنین نمایی همیشه و در هر موقعیتی درست نیست. زیرا می تواند منجر به شکل گیری تصویری بی کیفیت شود و مخاطب از دیدن چنین تصویری ناخشنود گردد. در این گونه نما ها تصویر افراد مشخص نبوده و حالات چهره آنها قابل تشخیص نمی باشد. شاید برای تنوع گرفتن این نوع تصاویر بد نباشد، اما استفاده مداوم از آنها مخاطب را خسته و بی علاقه خواهد ساخت. برای نشان دادن کلیت یا نحوه تعامل در صحنه این زاویه می تواند مفید باشد. شما در حال مطالعه بخشی از آموزش فیلمبرداری هستید.

نحوه گرفتن نماهای سر پایین

نماهای سر پایین به نماهایی گفته می شود که با ارتفاع زیاد و از بالا گرفته شوند. برای این کار لازم است تا تصویر بردار دستان خود را بالا برده و از بالای سر صحنه تصویر بگیرد. خب البته که این کار فقط در شرایط اضطراری مثل گرفتن تصویر از بالای سر جمعیت زیادی از مردم لازم می شود. برای گرفتن نماهای طولانی عملا این کار شدنی نیست و هیچ فیلم برداری قدرت آن را نخواهد داشت. بنابراین این روشی منطقی نیست و نمی توان افراد را به انجام آن توصیه کرد. به دلیل فشار وارده بر دستان تصویر بردار لاجرم تصویر پر از لرزش و تکان خواهد بود. بنابراین کیفیت تصویر رضایت بخش نبوده و بهتر است اصلا از این روش منصرف شد. بهترین راه برای این کار رفتن به سطحی مرتفع تر از صحنه و فیلم برداری از آن جا است. در این صورت همی می توان زاویه را به خوبی تنظیم کرد و هم تصویر بردار با تمرکز و قدرت بیشتری به قاب بندی و سایر موارد دقت کرده و در نتیجه تصویر بهتری ارائه کند. از ابزارهای مفید برای این صحنه ها انواع سه پایه ها از جمله سه پایه های ستونی هستند که قبلا در مورد آنها و نحوه عملکردشان صحبت کرده ایم. این پایه ها می توانند ارتفاع دوربین را 1.5 تا دو متر افزایش دهند. همچنین محکم بوده و دوربین را با ثبات زیادی نگه می دارند.

این را هم بخوانید:
ویژگی دوربین های پرتابل

نماهای سر پایین

معایب سر پایین بودن نماها

در پست نمای سربالا با برخی از معایب و مزایای آن آشنا شده ایم. اکنون در این پست به برسی خطا ها و معایب نماهای سر پایین خواهیم پرداخت. همانطور که گفته شده می توان از پایه های ستونی برای بالا بردن ارتفاع دوربین و همچنین ممانعت از لرزش تصویر بهره برد. اما خب در چنین ارتفاعی نیز کار با دوربین و تنظیم آن راحت نخواهد بود. شاید لازم شود مدام دوربین را پایین آورده و تنظیمات آن را تغییر دهید. همچنین دسترسی به تجهیزات دوربین مثل نمایاب دشوار خواهد بود. بیشتر برای گرفتن نماهایی که ثابت هیتند و نیاز به تغییرات عمده ای نخواهند داشت کاربرد دارد. شاید لازم باشد که خود تصویر بردار نیز بالای سطح مرتفعی رفته و روی آن بایستد و در این حالت به تصویر برداری بپردازد. البته هیج تصویر برداری نمی تواند در چنین ارتفاعی به تنهایی دوربین را حرکت داده و نما را تغییر دهد. که این خود عیب بزرگی برای این نوع نماها است. حتما برای انجام حرکات قوسی و چرخشی از یک نفر دیگر برای انجام چنین کاری کمک گرفت. البته انجام این حرکات ریسک بالایی داشته ممکن است ناخواسته دوربین به سمت آسمان یا نور استودیو بچرخد و دوربین را مشکل مواجه سازد.

 

نماهای سر پایین با استفاده از پایه های ستونی و بازوی کرین

گرفتن نماهای سر پایین علاوه بر پایه های ستونی با بازوی کرین نیز امکان پذیر است. اما استفاده از این دو ابزار از زمین تا آسمان با یکدیگر تفاوت دارند. بازوی کرین ابزاری است که در آن فیلم بردار با فاصله دور از صحنه تصویر می گیرد. یعنی به صورت کنترل از راه دور و از طریق مانیتوری که روبروی تصویر بردار انجام می شود. بازوی کرین خیلی راحت می تواند دوربین را بچرخاند و ارتفاع آن را بالا و پایین ببرد. اما در استفاده از پایه های ستونی این گونه نیست. دوربین صرفا در ارتفاعی مشخص ثابت می شود و انجام تمامی کارها بر عهده فیلم بردار است. تنظیم زاویه عدسی، نما، قاب بندی و عوامل دیگر توسط خود تص.یر بردار که نزدیک دوربین ایستاده انجام می وشد. گاها حتی حرکت دوربین در چنین ارتفاعی نیز امکان پذیر نیست. همچنین با افرایش ارتفاع امکان برخورد دوربین با چراغ های سقفی و سایر کابل محتمل است.

این را هم بخوانید:
انواع سه پایه دوربین را بهتر بشناسیم

نحوه گرفتن نماهای سر پایین

نمای سر پایین ( High Angle Shot )
نمایی که از بالای سر سوژه و رو به پایین فیلم برداری می شود. در این حالت دوربین رو به پایین به سوژه نگاه می کند. این نما ، ارتفاع و ظاهر شخصیت ها را تغییر می دهد و حرکت آنها را کند جلوه می دهد ، به این دلیل چنین نمایی می تواند ، شخصیت مورد نظر را آسیب پذیر نشان دهد. برای مثال نمای سرپایین از شخصیتی که در بیابانی سرگردان است. سایت رشد

مشکلات نمای سر پایین

در نماهای سر پایین ممکن است با افزایش ارتفاع، مقدار بیشتری از کف زمین در تصویر دیده شود. چون این مدل نماها اغلب در فیلم ها کمتر دیده می شود، بنابراین چشم مختطب به آنها عادت نکرده و ممکن است تصویر کف زمین برایشان عجیب به نظر برسد. به همین ترتیب ممکن است اثر خوبی بر روی مخاطب نگذارد. یکی دیگر این مشکلات در این نما ها این است که با نزدیک شدن دوربین به هدف مورد نظر ممکن است تصویر آن بر روی زمین بیفتد و به طور کلی تصویر برداری را با مشکل مواجه سازد. بنابراین میزان و زاویه نور نیز در گرفتن این نماها اهمیت فراوان دارد.

High Angle Shot