در این مقاله قصد داریم تا راجع به ویژگی های یک مصاحبه خوب صحبت کنیم. این ویژگی ها شامل ویژگی های مصاحبه شونده خوب و ارتباط گوینده با موضوع می باشد. سعی کردیم برای فهم بهتر موضوع، با مثال هایی در هر بخش، مساله را برای شما روشن تر کنیم. پس با ما در رسانه فارسی همراه باشید. همچنین میتوانید محتوای ویژگی های مصاحبه کننده که در روزهای قبل منتشر شده است را مطالعه نمایید

ویژگی های مصاحبه شونده خوب

انتخاب یک مصاحبه شونده خوب، نیمی از موفقیت شما را برای یک مصاحبه خوب تضمین می کند. مثلا شما فردی را برای بازگو کردن خاطرات زندگی اش انتخاب کرده اید. مصاحبه ی شما خوب خواهد، به شرطی که مصاحبه شونده شما دو ویژگی زیر را داشته باشد:

۱. سمپاتیک باشد: این ویژگی فقط در مورد افرادی که با آن ها موافق هستیم، صدق نمی کند. بلکه ممکن است از اساس با نظرات یک فرد مخالف باشیم اما به دلیل داشتن حضور ذهن بالا، جذابیت چهره و صدا، حاضر جواب بودن و درصد هوشی بالایی که دارد، برای ما سمپاتیک باشد. پس داشتن کاریزما، جزو ویژگی های مصاحبه شونده خوب می باشد.

۲. خوش صحبت بودن: این ویژگی مطلقا به تحصیل کرده بودن یا نبودن ندارد. بسیاری از ما با کسانی برخورد داشته ایم که شاید سواد بالایی هم نداشته باشند اما به دلیل خوش صحبت بودن و صدای رسا، برای مصاحبه فرد بسیار مناسبی هستند. این فرد به درستی می تواند خواسته ها، اندیشه ها و احساسات خود را بیان کند.

گزارشگر,خبرنگار,مصاحبه شونده,دوربین,فیلمبرداری,گفتگو,تولید برنامه,استودیو

خوش صحبت بودن گاها مترادف خوش تعریف بودن می شود. این که حتی یک ماجرای تلخ و پر فراز و نشیب را به گونه ای تعریف کنیم که مخاطب برای ادامه شنیدن آن مشتاق باشد. چطور شنونده را برای فهمیدن سکانس آخر تشنه نگه داریم و در پایان او را شگفت زده کنیم. این ویژگی خوش صحبت بودن را اکثر مردمان شیرین کلام ایران دارند. خب، پس با توجه به توضیحات بالا ویژگی های مصاحبه شونده ی خوب را فهمیدیم. یادمان باشد افراد، کم صحبت و پراکنده گو، هر چقدر هم که از دانش و اطلاعات زیادی برخوردار باشند، فرد مناسبی برای مصاحبه نیستند.

دومین نکته مهم برای یک مصاحبه خوب، ارتباط گوینده با موضوع

از ویژگی های مصاحبه شونده ی خوب که بگذریم، به دومین ویژگی یک مصاحبه خوب می رسیم و آن هم ارتباط گوینده با موضوع است. چطور می توان سراغ فردی برای مصاحبه راجع به موضوعی رفت، که هیچ شناختی از آن مساله ندارد و شاید حتی یکبار هم دغدغه اش نبوده است. همیشه به دنبال افراد اصلی یک ماجرا بگردید. اگر می خواهید درباره ی خطرناک ترین حیوانات زمین یک مستند تهیه کنید، به دنبال افراد محلی آن منطقه و یا کسانی که مورد هجوم آن حیوانات قرار گرفته اند و جان سالم به در برده اند، بروید. آن ها خطر این حیوانات را با گوشت و پوست شان حس کرده اند و با چاشنی کردن احساس شان به بیان واقعیات می پردازند که تاثیر گذاری مستند را بیشتر می کند. همچنین اگر موضوع مستند شما یک مساله تخصصی است، نباید برای تهیه مصاحبه از واژه های تخصصی و نا آشنا استفاده کنید. زیرا فهم آن برای عام مردم مشکل است و مصاحبه ی موثری نخواهد شد.

یکی از پیش نیاز های اصلی برای تولید برنامه های تلوزیونی و حتی تولید مستند، این است که آموزش مصاحبه را به صورت صحیح فرا گرفته باشید. شما میتوانید به صورت رایگان این مبحث مهم را در رسانه فارسی بیاموزید

نکته ی مهم در رابطه با تهیه مستند

اما اگر مصاحبه ی شما تخصصی هم نیست و حالت تهیه گزارش دارد، باز هم باید به سراغ مهره اصلی ماجرا بروید. در فیلم «عنکبوت آمد» که به بیان داستان قتل های زنجیره ای زنان بدکاره در مشهد می پردازد، با این قاتل سریالی در زندان مصاحبه مفصلی می شود که جزئیات این پرونده را روشن می کند. اگر چه کسب اجازه از  مسئولان ذیربط و راضی کردن خود فرد مصاحبه شونده ممکن است زمان زیادی از شما بگیرد، اما پس از بخش مستند متوجه تاثیر دو چندان آن بر روی مخاطب خواهید شد. البته در بعضی موارد کار شما آسان تر خواهد بود؛ چون هم مسئولان اجتماعی به بیان این چالش و تبعات آن علاقمندند و هم قاتل حرف های مهمی برای گفتن دارد. برای تکمیل شدن این مستند، کارگردان به سراغ خانواده ی قاتل و فرزندان یکی از مقتولان نیز می رود. احساسات این افراد نیز در مصاحبه شما سهیم می شوند و به تاثیر گذاری آن بر روی افراد یک جامعه کمک شایانی می کند. حتی اگر یک نفر هم با دیدن این مستند از شر افکار خطرناکی که دارد رهایی یابد، مستند ساز رسالت خود را انجام داده است.

این را هم بخوانید:
موارد تاثیر گذار در ضبط مصاحبه تصویری

گزارشگر,خبرنگار,مصاحبه شونده,دوربین,فیلمبرداری,گفتگو,تولید برنامه,تدوین مصاحبه

چگونه هدایت مصاحبه را به عهده بگیریم؟

گاهی اوقات بر آمدن از پس یک سخنگوی خبره تا حدی دشوار است. این فرد قاعدتا سعی می کند تا مسیر مصاحبه را به دلخواه خود پیش ببرد و حرف هایی را بزند که بیشتر جنبه ی حاشیه دارند و شاید اصلا هیچ ارتباطی با موضوع مصاحبه ی شما نداشته باشد.
بنا به شرایطی می توانید فرد مصاحبه شونده را برای گفتن چیزهایی که دوست دارد، آزاد بگذارید؛
اما یک مصاحبه شونده باهوش گاها از گفتن مواردی طفره می رود که دقیقا موضوعات مهم و مورد پرسش شما هستند و مصاحبه ی شما بدون بیان این نکات، ارزش چندانی نخواهد داشت. برای مثال: زمانی که از یک بازیگر سینما راجع به روابط عاطفی اش با هنرمندان دیگر می پرسید، سعی می کنند از گفتن جزئیات طفره بروند و با چند جمله ی کوتاه بحث را تمام کنند. اگر چه این اطلاعات، دانش زیادی را در اختیار مخاطب قراز نمی دهد، اما پرسش شما و گرفتن جواب های کوتاه و حتی بی سر و ته مصاحبه شونده، بهتر است از نپرسیدن!

 

ویژگی جذاب یک مصاحبه شونده خوب

یک مصاحبه شونده ی خوب، یک بازیگر خوب هم هست. نه به این معنا که نقش بازی می کند و حرف ها و گفتارش با دروغ آمیخته است؛ بلکه او خوب می داند که چگونه با لحن صحبت، نوع نگاه و زبان بدنش، تاثیرش را بر روی مخاطب زیاد کند.
شخص مصاحبه شونده نباید خشک و خالی از احساسات باشد. رفتار های سرد و مصنوعی او باعث می شود تا مخاطب جذب سخنانش نشود و برای ادامه دیدن آن مستند میلی از خود نشان ندهد. پس بسیار مهم است که در صورت داشتن گزینه های مختلف برای گرفتن مصاحبه از یک موضوع مشخص، به سراغ بهترین گزینه برای انجام این کار برویم. یک مصاحبه شونده ی خوب، مهر تایید نهایی را بر روی مصاحبه ی شما می زند. پس به ویژگی های مصاحبه شونده خوب دقت کنید و به دنبال این مشخصات در فرد مورد نظرتان باشید.

این را هم بخوانید:
برسی اصول کلی مصاحبه در مستند

از این که در این مقاله با وبسایت رسانه فارسی همراه بودید، بسیار سپاسگزاریم.

بخش کوتاهی از این مقاله از صفحه انگلیسی ویکی پدیا ترجمه شده است wikipedia.org/wiki/Interview