سلام! امروز قصد داریم تا راجع به موارد تاثیر گذار در ضبط مصاحبه با شما صحبت کنیم. اصول و فنون ضبط مصاحبه، هر چیزی می تواند باشند. مثل پس زمینه، محل فیلم برداری، طراحی حرکات مصاحبه شونده، نوع نگاه و … که در این پست از رسانه فارسی به صورت کامل به این موارد خواهیم پرداخت.

پس زمینه/ محل تصویربرداری ضبط مصاحبه

پس زمینه (background) و محل تصویربرداری (location) لزوما یکی نیستند. لوکیشن به مکانی گفته می شود که مصاحبه در آن جا ضبط می شود. اما پس زمینه قسمتی از آن لوکیشن است که در قاب نمایشگر نشان داده می شود. لوکیشن و قاب ارتباط مستقیمی دارند اما اگر توجه نداشته باشیم، ممکن است با یک قاب بندی اشتباه، بخشی از لوکیشن را حذف کنیم. یکی از اصول و فنون ضبط مصاحبه شناخت همین تفاوت هاست.

در تصویر برداری فیلم مستند هم به شیوه فیلم داستانی عمل می کنیم. یعنی سعی داریم خانه، محل کار یا هر موقعیت مکانی که شیوه زندگی، اندیشه و شخصیت فرد مورد نظر را بیان می کند، به مخاطب نشان دهیم.

می توانیم از بخش هایی از خانه، مانند اتاق کار او و یا خود آن فرد که در حال کار کردن است فیلمبرداری کنیم و بعدا صدای مصاحبه با شخص را روی آن تصاویر بگذاریم. بدون شک نمونه های بسیار زیادی از این نوع مستند دیده اید.

یکی از پیش نیاز های اصلی برای تولید برنامه های تلوزیونی و حتی تولید مستند، این است که آموزش مصاحبه را به صورت صحیح فرا گرفته باشید. شما میتوانید به صورت رایگان این مبحث مهم را در رسانه فارسی بیاموزید

دوربین,ضبط مصاحبه,گفتگو,تولید برنامه,استودیو

تعیین لوکیشن برای فیلمبرداری ضبط مصاحبه

یکی از تصمیمات مهم شخص کارگردان، تعیین لوکیشن فیلمبرداری است. فضاهای بیرونی مانند مکان های عمومی، الزامات صوتی و تصویری خاص خودشان را دارند و در انتخاب آن ها باید دقت کرد. یکی از ایده های پرطرفدار تصویربرداری مستند، فیلمبرداری از شخص مصاحبه شونده به هنگام رانندگی یا قدم زدن در خیابان است. این کار هر چند از نظر ایجاد تنوع جالب توجه است، اما باید دید که چه مقدار با موضوع فیلم هماهنگی دارد و به ایجاد معنا در فضای فیلم کمک می کند. ورنر هرتزوک سازنده مستند «دیتر کوچولو باید پرواز کند»، دیتر انگلر (خلبان آمریکایی-آلمانی تبار) را در کامبوج به همه مکان هایی برد که او در زمان جنگ اسیر شده و شکنجه های بسیار بدی را متحمل شده بود.

پس زمینه بخشی از آن محل هاست که در کادر تصویر دیده می شود. اصول و فنون ضبط مصاحبه در اینجا هم ورود پیدا کرده و به ما مسائلی را گوشزد می کند. این که چه اشیایی پشت سر مصاحبه شونده قرار دارند، کاربردی و دارای معنا است. در بسیاری از ضبط مصاحبه ها، این اشیا می توانند بخشی از یک آپارتمان، فضای اداری و یا حتی قسمتی از یک درب باشند که البته نقش و معنای چندانی هم ندارند و جلوه ای ساده به یک محیط می دهند.

دکور کردن فضای ضبط مصاحبه

گاهی هم به فراخور موضوع مصاحبه، مستند ساز ترجیح می دهد که پشت سر فرد مصاحبه شونده را دکور کند. مثلا برای انجام این کار از کتابخانه شخصی او کمک می گیرد. البته در مواردی هم برای جلوگیری از معنا سازی بی ربط، ترجیح می دهد که پس زمینه را به کلی تاریک کند و تمرکز کامل بیننده بر روی صحبت های مصاحبه شونده باشد. بهترین پس زمینه، استفاده از سطحی مانند دیوار است که خیلی هم به فرد مصاحبه شونده نزدیک نباشد. در این پس زمینه ساده ما هم بحث بُعد را رعایت کرده ایم و هم از شر سایه های مزاحم بر روی دیوار خلاص می شویم. اگر در یک مکان عمومی مصاحبه را انجام می دهید، رفت و آمدهای افراد کاملا طبیعی است.

این را هم بخوانید:
موسیقی در سینما

اصول و فنون ضبط مصاحبه با دوربین متحرک

وقتی دوربین متحرک باشد، انتخاب سوژه برای پس زمینه بسیار متنوع می شود. از لحاظ ترکیب بصری دست مان باز است و می توانیم در صورت لزوم، محل های بیشتری از کار و زندگی شخص را نشان دهیم. استفاده از زاویه های سر بالا و سر پایین کمک می کند تا جزییات بیشتری از دیوارها، اشیا روی میز و هر چیز قابل تامل دیگری را به تصویر بکشید. انتخاب پس زمینه برای ساخت مستند شاید به نظر کار ساده ای بیاید اما در واقعیت می تواند بسیار دشوار باشد. برای مثال برای ساخت فیلم وارونگی می خواستیم تا پس زمینه مصاحبه با راننده ی یک اتوبوس واحد، چشم اندازی از شهر آلوده باشد. پیدا کردن نقطه ای مرتفع که حضور اتوبوس و راننده اش در آن جا طبیعی جلوه کند و در عین حال تعادل نور بین سوژه و چشم انداز شهر حفظ شود؛ واقعا که کار آسانی نبود و آخر هم از خیر این کار بخاطر محدودیت هایی که داشت، گذشتیم.

گزارشگر,خبرنگار,مصاحبه,گفتگو,تولید برنامه,استودیو

استفاد از انواع پس زمینه ها

گرفتن مصاحبه جلوی پرده های رنگی (مثلا آبی یا سبز) و بعد افزودن عکس، فیلم، انیمیشن، نقاشی، طراحی یا هر تصویر دیگری به عنوان پس زمینه ای متناسب با موضوع مستند هم ایده ای قابل اجرا و رایج است.

طراحی حرکات مصاحبه شونده

حرکات مصاحبه شونده قابل طراحی است؛ منتها به شرطها و شروطها! اصول و فنون مصاحبه باید در انجام این امر رعایت شود

  1. کارهایی که از مصاحبه شونده می خواهیم انجام دهد، نزدیک به کارهای روزانه او باشد.
  2. به استعداد نهفته مصاحبه شونده و اَکتِ او برای انجام این کارها توجه شود. تصور نکنید راه رفتن، برداشتن کتاب و انجام همین کارهای ساده برای یک فردی که هیچ تجربه ای جلوی دوربین ندارد، راحت الاجرا است.

این نکته را فراموش نکنیم که مصاحبه شونده بازیگر نیست و نمی تواند مثل یک بازیگر سریعا حرکات بدنش را با موقعیتش هماهنگ کند. البته بعضی از افراد در این زمینه استعداد خوبی دارند و  می توانند به راحتی با شرایط شان جلوی دوربین وفق پیدا کنند. به هر جهت تا اندازه ای می توان روی حرکات مصاحبه شونده مانور داد که او را تحت فشار نگذاریم و خرده فرمایشات کارگردان به جهت زاویه چرخش سر و قدم زدن های کوتاه ختم شود. درست مانند زمانی که قصد عکاسی از یک شخص را داریم. نباید در این مورد انتظار زیادی از شخص مصاحبه شونده داشته باشیم، چون ممکن است دست و پایش را گم کند و رشته ی کلام از دستش در برود.

این را هم بخوانید:
برسی اصول کلی مصاحبه در مستند

سوال اینجاست که فرد مصاحبه شونده، حین ضبط مصاحبه باید به کجا نگاه کند؟

به کارگردان یا مصاحبه کننده ای کنار پایه ی دوربین نشسته است یا مستقیما به عدسی دوربین نگاه کند. از گویندگان حرفه ای که بگذریم،  بیشتر آدم ها و در واقع آدم های معمولی راحت ترند با یک شخص صحبت کنند تا یک شی بی جان مانند عدسی دوربین! البته کارگردان ها برای حل این مشکل در نزدیک ترین نقطه به دوربین می نشینند و با مصاحبه شونده صحبت می کنند. در واقع مصاحبه شونده هم لنز دوربین را دارد و هم کارگردان را.

ضبط مصاحبه,دوربین,فیلمبرداری,گفتگو,تولید برنامه,استودیو

ساخت بعضی از مستند ها گویای این است که برای بسیاری از کارگردان ها، نگاه به عدسی دوربین بسیار مهم است. این کار برای القای نظرات مصاحبه شونده ها به بیننده ها بسیار تاثیر گذار است؛ به خصوص که مصاحبه شونده ها بیننده را با ضمیر تو خطاب می کنند و در واقع در نقش یک خطیب، معلم یا سیاستمداری حاضر می شوند که قصد توضیح چیزی را دارند و هیچ حالت گفتگویی برای بیننده قابل مشاهده نیست. مخترع این نوع نگاه در مصاحبه، ارول موریس بود که برای تین کار دستگاهی را اختراع کرد که مصاحبه شونده با یک تصویر تلویزیونی حرف می زد و درست به لنز دوربین نگاه می کرد.

به هر حال صحبت کردن با دوربین و حتی یک تصویر به حد بالایی از توانایی سخنوری احتیاج دارد. پشت صحنه فیلم «راز» نشان می دهد که همه ی افراد حاضر در این مستند ورزیده در امر سخنوری هستند. اصول و فنون ضبط مصاحبه به ما می گوید که حتی الامکان از این افراد استفاده کنیم.
در این مدل فیلم ها، برای افزایش تاثیر صحبت های مصاحبه شونده یک موسیقی لایت در پس زمینه صدا پخش می شود و مصور سازی این صدا ها نیز به عهده ی تدوینگر و فیلمبردار است. در نظر داشته باشید که همه ی این کارها برای تقویت تاثیر سخنان مصاحبه شونده است.

تاثیر گذاری اشخاص ثالت در مصاحبه

در اغلب مصاحبه ها، فردی جز مصاحبه شونده و مصاحبه گیرنده وجود ندارد. اما گاهی اوقات نشانه هایی از وجود اشخاص ثالث می تواند به قابل لمس کردن محیط، کمک شایانی بکند. مثلا در هنگام ضبط مصاحبه با مدیر یک مهد کودک، ناگهان یکی از بچه ها با شیطنت کودکانه اش، دری را باز کند و سرکی می کشد و مدیر به او امر می کند که در را ببندد. این اتفاق می تواند به عنوان نمونه ای از رفتار واقعی مدیر با بچه ها در مصاحبه ضبط شود و توهم رول بازی کردن را به سود حقیقت حضور بشکند.

امیدوارم که مطلب اصول و فنون ضبط مصاحبه برای شما مفید و تاثیرگذار بوده باشد. در بخش نظرات، منتظر کامنت های شما عزیزان هستیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص ضبط مصاحبه میتوانید به وبسایت wikihow نیز مراجعه کنید
www.wikihow.com/Record-an-Interview