قطعا کار دوربین چیزی بیش از یک تصویر برداری ساده از صحنه می باشد و تصویر گرفته شده می تواند حس و یا مطلب خاصی را به بیننده انتقال دهد. همانطور که میدانید انتخاب و محاسبه نما در تصویربرداری یکی دیگر از موضوعات بسیار مهم می باشد که می توان از این طریق چیزی را در معرض توجه مخاطبان قرار داد و یا حتی به آنها دیدی کلی از فضا داده و امکان سیر در تصویر و انتخاب نقاط مورد توجه را ایجاد کرد. می توان در فیلم برداری بخشی از صحنه را انتخاب کرده و جوری از آن تصویر گرفت که مهم ترین بخش صحنه به نظر بیاید و یا می توان کاری کرد که چیزی در صحنه کاملا بی اهمیت جلوه کند. هر یک از این موارد گفته شده یک نما هستند و ما برای اینکه بتوانیم به تصاویر گرفته شده نظم خاصی ببخشیم باید یاد بگیریم که این نما ها را دسته بندی کنیم. نما ها قابلیت تاثیر گذاری خیلی زیادی بر روی افراد دارند و به همین دلیل باید جدی گرفته شوند.

به طور کلی، نما به مقداری از تصویر که هدف مورد نظر ما در تصویر برداری را پوشش می دهد گفته می شود. نما ربطی به اندازه ی تصویر ربطی ندارد، بدین معنا که یک نما را هم می توان با عدسی زاویه باز و فاصله کم، و یا با عدسی زاویه باز و فاصله زیاد گرفت. نما همان خواهد بود اما در کل این دو تصویر از لحاظ پرسپکتیو و عمق تصویر متفاوت خواهند بود.

انواع نما در تصویربرداری

نما ها چه با وجود انسان در صحنه و چه بدون آن نیازمند دقت و توجه هستند تا زاویه و تناسب زیبایی به تصویر بدهند. به چند مورد در این بخش از سایت رسانه فارسی اشاره می کنیم:

نماهای خیلی دور که به آنها نما های ویستا نیز می گویند که در آنها انسان ها در بخشی کوچکی از صحنه قرار دارند و حضور آنها خیلی کمرنگ است. در این نوع تصاویر در واقع تاکید بر روی سایر بخش خای تصویر، یعنی فضای های باز می باشد، مثلا تصویری از ساخل کنار دریا که در گوشه ای از آن افرادی در حال شادی و رقص می باشند.

نوعی دیگر از نماها با نام نماهای دور یا نمای تمام قد شناخته می شوند، در این گونه نما ها ما معمولا تصویر دور از جزئیات هدف مورد نظر و همچنین فضای پیرامون آن خواهیم داشت. در نمای دور دیگر افراد بخش کوچکی از صحنه را در بر نمی گیرند، بلکه در یک نمای دور هم می توان جزئیات چهره ها و بافت آنها را تشخیص داد و هم می توان تصویری از محیط پیرامون آنها را به طور کامل دید. در این نوع تصویر ها می توان به طور کامل حال و هوای عمومی صحنه و رخداد های آن را تعقیب کرد.

نوع دیگری از نما ها در تصویربرداری، نمای نزدیک نامیده می شود که دراین حالت تصویر گرفته شده فقط متمرکز بر روی یک بخش مشخصی از صحنه می باشد. در این شرایط می توان جزئیات صحنه را به طور دقیق درک کرد. البته که اندازه ی شی مورد نظر در نمای نزدیک نیز تاثیر زیادی بر روی شرایط کاری دارد. در انتهای این مطلب همراه با شکل به انواع نما ها اشاره خواهیم کرد.

 

کلوز آپ,کلوز شات,انواع نما

تاثیر نما در چهره افراد

قطعا نمای گرفته شده از افراد و روش ترکیب نماهای مختلف تاثیر زیادی بر روی افراد و حالات چهره و جزئیات می گذارد. این موضوع هم به نوعی قراردادی مشخص بین تمامی فیلم برداران داشته و از سویی دیگر نیز به سلیقه فیلم بردار نیز بستگی دارد. بین کشور های مختلف برای گرفتن نماهای گوناگون قراردادی استاندارد شکل گرفته است که مجموعه ای از بهترین ترکیب بندی ها جهت گرفتن نمایی مناسب را در بر می گیرند. تصویری خارج از این استاندارد ها زیبایی خود را از دست خواهد داد. این نما های استاندارد در دسترس تمامی تصویر برداران قرار گرفته و آنها می توانند به سادگی به آنها دسترسی داشته و با استفاده از آنها کیفیت کار خود را بهبود ببخشند.

شات (برداشت): از لحظه‌ای که دکمه ضبط دوربین شروع می‌شود تا وقتی که قطع می‌شود را یک شات می‌گویند. هر نما (پلان) ممکن است چند بار برداشت شود. . شات واژه‌ای آمریکایی و پلان فرانسوی ونما ایرانی است. شات کوچکترین واحد ساختمان فیلم است. wikipedia

طبقه بندی عمومی نما ها در تصویربرداری

همانطور که در شکل زیر نیز خواهید دید نما ها انواع گوناگونی دارند که به آنها اشاره می کنیم:

الف: نمای دور / نمای تمام قد که کل صحنه را از فاصله دور نمایش می دهد.

ب: نمای باز / نمای پوششی، که مثلا در آن افراد حاضر در صحنه و محیط اطراف آنها با جزئیات کلی را نشان می دهند.

پ: نمای خیلی دور / نمای ویستا، مثل مکان عمومی که رویدادی در آن در حال رخ دادن است.

ت: نمای نزدیک / نمای بسته که در این نما ها بر جزئیات تمرکز می شود.

 

 

فیلم سینمایی,نما در تصویربرداری

نمای تصویربرداری نادرست

عوامل موثر در نمای تصویربرداری عواملی هستند که ایجاد تغییر در آنها منجر به تغییراتی در نمای گرفته شده می شود. در این بخش از سایت رسانه فارسی به تعداد معدودی از آنها اشاره می کنیم.  اگر نما به دستی بسته نشود می تواند تصویر چهره افراد را دچار مشکلاتی کند. صرف نظر از افرادی که در همه حالات حتی با وجود نور شدید و یا بدون گریم تصویر خوبی دارند، تصویر اکثر افراد در صورت عدم زاویه بندی مناسب و درست نبودن نما بسیار فاجعه خواهد بود. در این بخش قصد داریم در مورد تاثیراتی که یک نمای نامناسب می تواند بر روی تصویر بگذارد و آن از فرم خارج کند صحبت خواهیم کرد.

 تاثیر زاویه عدسی نمای تصویربرداری

اولین عامل موثر در نمای تصویربرداری، زاویه عدسی است. همانطور که قبلا اشاره شد، انواع نما به عوامل متعددی بستگی دارند که یکی از آنها زاویه عدسی دوربین می باشد. زاویه باریک در عدسی باعث فشرده شدن تصویر و زاویه باز در آن منجر به افزایش شدید عمق تصویر می شود. به همین دلیل می تواند نمای منتخب شما را متاثر سازد. با کم و زیاد کردن زاویه عدسی کاملا میتوانید میزان تاثیر گذاری آن را به عین مشاهده کنید:

اگر زاویه عدسی خود را باز یا همان واید انگل انتخاب کنید، و با چنین زاویه از فرد مورد نظر خود تصویر نزدیکی بگیرید خواهید دید که چانه و بینی فرد به شدن برجسته شده و سر او بزرگ دیده شده و پیشانی در عمق نشان داده می شود. در نتیجه تصویری عجیب و کج از فرد مورد نظر گرفته خواهد شد و استفاده از آن حداقل برای فضاهای جدی امکان پذیر نخواهد بود. این مشکل در فضاهای بسته بیشتر پیش می آید. پس اگر قصد دارید در فضایی همچون آسانسور فیلم برداری کنید حتما به زاویه عدسی خود دقت داشته باشید تا زیاد باز نباشد.

نمای تصویربرداری شده در عدسی با زاویه باریک حالت دیگری به خود خواهد گرفت. این نوع زاویه برای افرادی که مثلا چشمان گود افتاده مناسب تر است و می توان با استفاده از آن اجزای صورت را با حالت متناسب تری در تصویر داشت. اما به خاطر داشته باشید که در صورتی که در فیلم برداری از فاصله دور نمای نزدیک می گیرید باریک بودن زاویه عدسی می تواند حالتی تخت و بدون بعد به اجزای صورت بدهد که چندان تصویری زیبا ارائه نمی کند. در چنین حالتی بینی له شده و پیشانی و چانه برجسته تر از حد طبیعی خواهند بود. در صئرت نیاز می توانید از این حالت برای تصیر برداری خود استفاده کنید، اما باید مشکلات آن را نیز بپذیرید. همچنین پس زمینه نیز نقشی مهم در نمای گرفته شده دارد.

 

نما در تصویربرداری

اثر ارتفاع دوربین در نمای تصویربرداری

در نمای تصویربرداری میزان ارتفاع دوربین از سطح زمین و زاویه قرار گیری آن نسبت به افراد نقش مهمی را ایفا می کند. یکی دیگر از عوامل موثر در انواع نما ارتفاع دوربین است. اگر نما از بالای فرد گرفته شود باعث خواهد شد تا تاسی سر و چاقی او بیش از حد به چشم بیاید و سینه ها بزرگتر از حد واقعی خود دیده شوند و فرد کوتاه تر به نظر برسد. اگر تصویر از زاویه پایین فرد گرفته شود افراد جذاب تر و با ابهت تر دیده خواهند شد. اما اگر نما هم از نزدیک و هم از پایین باشد بینی فرد به ویژه اگر سوراخ هایش بزرگ و سر بالا باشند خیلی زننده دیده خواهد شد. از دیگر معایب این حالت برجسته کردن گردن چروکیده و لاغر، آرواره های بزرگ، و چاقی شکم فرد خواهد بود. همچنین پیشانی بلند تر دیده خواهد شد که می تواند در افراد تاس تصویر جالبی ارائه نکند.

 

عکاسی,تصویرربرداری,نور در عکاسی,نمای نامناسب,نما در تصویربرداری

تاثیر ورود نور نا خواسته به عدسی در نمای تصویربرداری

سومین عامل موثر در نمای تصویربرداری، ورود نور نا خواسته به عدسی یا همان اثر فلر می باشد. ممکن است در حین گرفتن نمای مورد نظر خود نوری ناخواسته وارد عدسی دوربین شما شود و انعکاس آن منجر به تخریب تصویر شما گردد. به ویژه در تصاویر رنگی این حالت که به آن فلر عدسی می گویند مشهود تر است. این فلر ها به صورت پرتو های کاذب یا لکه های رنگی روی تصویر مشخص می شوند. می توان برای جلوگیری از این اتفاق از مدارهای ضد فلر استفاده کرد، اما بهتر است از همان ابتدا از ورود نور ناخواسته به عدسی پیشگیری کنید.

 

محاسبه نما ها در تصویربرداری به چه شیوه ای صورت می گیرد؟

محاسبه نما در تصویربرداری برای کارگردان و تصویر برداران حرفه ای و با تجربه کار دشواری نیست و آنها می توانند به طور چشمی و بر اساس تجربه خود نمای مناسب را بسنجند. با در اختیار داشتن اطلاعاتی از قبیل فاصله کانونی عدسی و فاصله دوربین از هدف تصویر برداری می توان فهمید که کدام زاویه و کدام قالب بندی برای گرفتن نما مناسب است. کارگردان حرفه ای در کارهای استودیویی قبل از آغاز فیلم برداری محاسبه نما را با استفاده از نمایابی کوچک و با دقت در فضای صحنه انجام می دهند. در این صورت از قبل می توان فهمید که هر زاویه از عدسی منجر به چه نمایی می شود.

تصویری از فیلم سرخپوست,محاسبه نما در تصویربرداری,

محاسبه نما در تصویربرداری قبل از آماده سازی دکور صحنه چگونه خواهد بود؟

روشی که در بالا بیان کردیم روشی بسیار خوب و مطلوبی است. اما تنها زمانی کاربرد دارد که صحنه و دکوری آماده وجود داشته باشد تا بتوان به آن نگاه کرده و محاسبه نما را انجام داد. در ص.رتی که قصد طراحی صحنه قبل از  آماده سازی دکور صحنه را داشته باشیم، در این صورت چه باید کرد؟ در این حالت می توان از نقشه دکور و محلی که قرار است این دکور در آنجا ساخته شود برای تصویر سازی ذهنی استفاده کرد و دوربین را به طور موقت در این محل قرار داده و به محاسبه نما پرداخت و زاویه عدسی مناسب را یافت. اما حتی اگر چنین نقشه ای از دکور را در اختیار نداشته باشیم چه کار باید انجام داد؟ در این صورت تنها کاری که از دست تصویر برداران بر می آید این است که تمامی محدوده ی زوایایی عدسی در عدسی زوم دوربین خود را در منحنی صفحه ی 110 پیدا کنند. به این کار، به راحتی می توان با نگاهی به منحنی انواع نما های ممکن و فاصله های آن را حدس زد. این کار اصلا پیچیدگی خاصی ندارد و نحوه محاسبه نما در آن بسیار ساده است. برای بزرگتر کردن مقیاس لازم است که فقط آنها را دو یا چند برابر کرد.

برای مثال، به راحتی می توان محاسبه نمای دوربینی که با هدف سه متر فاصله دارد را حدس زد. در این حالت مشخص است که برای داشتن نمای نزدیک بهترین حالت این است که زاویه عدسی را اندکی بیشتر از ده درجه تنظیم کنیم. پس اگر باریک ترین زاویه عدسی در دوربین شما بیست درجه باشد، لازم است تا دوربین را به محل مورد نظر خود نزدیکتر کنید و فاصله آن را به دو و نیم متر برسانید.

نکاتی مهم در رابطه با محاسبه نما

  • برای دیدن نمای حاصل شده با استفاده از منحنی باید خطی عمود از قسمت پایین صفحه یعنی از روی محور فاصله ای هدف مورد نظر، به سمت بالا یعنی زاویه عدسی رسم کنید. نمای ایجاد شده از این حالت را می توانید روی محور سمت چپ مشاهده کنید.
  • برای دیدن فاصله لازم با استفاده از منحنی در ابتدا باید اندازه نمای مورد نظر خود را روی محور عمودی تنظیم کنید. سپس خط افقی را تا زاویه عدسی مورد استفاده و بعد از آن به سمت پایین یعنی محور فاصله تعقب کنید.
  • برای یافتن زاویه عدسی لازم با استفاده از خطوط منحنی می توان خطی را از روی محور فاصله به بالا و خط دیگری را نیز از روی محاسبه نما مورد نظر به صورت افقی ترسیم کرد. محل رسیدن این خطوط به یکدیگر همان زاویه عدسی مورد نیاز برای گرفتن این نما می باشد.
  • برای محاسبه نما با پهنای مناسب باید از روی محور فاصله خطی را به بالا و تا زاویه عدسی ادامه داد. در این حالت پهنای مناسب برای نما مورد نیاز مشخص خواهد شد.
  • برای داشتن مقدار خاصی از صحنه در نما مورد نظر مثلا یک سوم پهنای قاب، می توان به راحتی پهنای هدف مورد نظر را در سه ضرب کرد و فاصله مناسب برای دوربین و زاویه عدسی مطلوب در این حالت را اندازه گرفت.